21 maj 2008

SISTA CHANSEN

Jag känner att jag är på väg in i en ny fas när det gäller hang ups.
Hittills har jag haft följande hang ups i den här graviditeten:

Jag är gravid! Måste skaffa tvättmaskin.
Jag är gravid! Måste byta lägenhet.
Jag är gravid! Måste läsa på.

Nu känner jag att jag är på väg in i fasen Jag är gravid! Snart är det för sent!
Den här tanken kan dyka upp i de mest oväntade sammanhang. Till exempel när jag ser nagellack i grälla färger. (Bäst jag köper ett illrosa nagellack. Snart är det för sent.) När jag ser ett café som serverar brunch. (Bäst jag äter brunch. Snart är det för sent.) När jag hör om folk som ska åka utomlands. (Bäst jag köper en flygbiljett till var som helst. Snart är det för sent.) När jag ser någon med fin frisyr. (Gud, måste klippa mig. Snart är det för sent.) Högt och lågt, mina vänner. Högt och lågt.

Oklart när de här tankarna började nästla sig in i min hjärna. I vanliga fall upptas nämligen samma hjärna med bilder av mammor som mycket väl kan ha illrosa nagellack, äta brunch, resa och ha fin frisyr. De kanske inte ägnar ALL sin tid åt ovanstående, men aldrig mer i livet? Nope. Så har jag inte sett det.

Jag tycker vi enas om att Jag är gravid! Snart är det för sent! bara är en fas.
Lite som illamående eller trötthet.
Och allting annat som har med graviditet att göra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är sant det, allt är inte snart försent. MEN, en del saker är faktiskt kanske det. Det du kan göra, eller bör göra, är att uppskatta allt du kan göra nu som du faktiskt inte kommer kunna göra sen. Eller som kommer bli svårt att göra sen. Alltså inte for ever, men den första tiden är man ju ganska bunden till det lilla knytet och kan börja sakna en del grejer. Jag menar helt vanliga saker. T ex spontant gå på bio en kväll, du och din kille. Sova länge på helgerna. Spela musik superhögt? Speciellt sömnen, passa på och njut den, snart får du aldrig sova mer än 3 timmar i sträck...

Anonym sa...

Sorry, ser nu att min kommentar ser ganska pesimistisk ut, och det var inte så jag menade. Att bli mamma slår allt, och är värt allt. Men medan man ändå har chansen kan man gott njuta av den sista tiden som barnlös, det var bara det jag menade. Underbar blogg förresten!

Definitivt preggo sa...

Frida, jag tog det inte så pessimistiskt, mest realistiskt. Och sover - det gör jag VERKLIGEN så det räcker för tillfället. Ungefär det enda jag gör. Men okej! Lägger till bio på listan. (Måste gå på bio, snart är det för sent!)Undrar bara hur jag ska hålla mig vaken?

Johanna sa...

Åh, vilken underbar blogg! Jag skrattar så jag nästan dör åt alla underbara preggo-iakttagelser och bara längtar efter att skaffa fler barn, trots att lillskrotet jag har bara är nio månader! Apropå arbetsnamn, så hette våran dotter SivKnut i magen, och det fastnade, så hade det blivit en pojke hade han nog fått heta Knut.. Så bli inte förvånad när bebisen kommer ut och du får för dig att kalla den för Turtle... Det är bara en fas, jag lovar! :D (nej, dottern heter inte Siv, men innan man vant sig vid att hon faktiskt var född tänkte jag ibland på min lilla SivKnut...)