23 september 2008

OCH/ELLER GALLER

Okej, major inredningskris comin up.
Det finns ett utrymme i Turtles rum som gjort för att det ska stå en spjälsäng där.
Utrymmet är 120 cm långt.
Jag tänker: Perfa. Ungar är inte så långa. Det får plats, iiiiiinga problem.
Ikea (aka alla i världen) tänker: Jag vet! Vi gör alla spjälsängar i världen 123 cm långa! Det blir lagom.
WTF! Hur kan en så liten människa behöva en så lång säng? Va? Va? Va?
Jag tycker en meter, MAX, låter mer rimligt.
Jag hade i alla fall inte velat sova i en spjälsäng tills jag var 123 centimeter lång.
Fatta mobbad man hade blivit.

"Hej, jag heter Turtle, och jag är sju år. Jag gillar luktsuddigum och hästar. På fritiden brukar jag spela fotboll ända tills det blir mörkt. Då går jag in och sover lite i min spjälsäng."

Eller okej, jag har farao ingen aning om hur gammal man är när man är 123 centimeter lång. Men jag gissar på mer än ett år. Det gör jag. Jag kommer alltså att vara tvungen att bygga en egen spjälsäng om det ska fortsätta så här.

Note to self: Köp pinnar.

5 kommentarer:

Gry sa...

Du mäter fel! Kolla utrymmet bredvid din egen säng i stället, för sannolikheten för att Turtle hamnar där, är stor!!! ;-)

//Gry

Definitivt preggo sa...

Yeah yeah. Det är samma sak där. 120 centimeter också. Och jag räknar redan kallt med att han/hon ska sova där i början...

Anonym sa...

Lugn och fin, sirran! Jag kommer snart och fixar med allt sånt här krabb. Mått schmått, lillmesen grejar biffen!

Frida sa...

Äh strunta i spjälsäng, de tar bara plats och samlar damm. Möjligen kan man lägga kläder i dem eller nåt. Vi har inte använt den ett smack till någon av våra tre. Insåg rätt snabbt att det var så mycket mysigare och bekvämare att sova i samma säng.

Fast så klart, sådana där tips och råd vill du kanske inte ha. Kunde inte låta bli ändå. Jag kan inte låta bli att försöka göra reklam för samsovning.

Karin sa...

Trist att min första kommentar ska vara så praktisk, menmen. Praktiskt är oumbärligt, sådetså.
Jo det är så här att IKEA tillverkade spjälsängar förut som hade bäddmåttet 155*55. Så jag bara antar att yttermåttet följdaktligen också var 5 cm mindre åt bägge håll.
De nya, större sängarna började tillverkas i början av 2007, så det är inte länge sedan IKEAs plan att sabba för dig iscensattes!
Så leta på blocket, men du måste nog fråga noga om yttermåttet, för det verkar inte vara någon som är intresserad av att skriva ut det i sina annonser.
Sixten sover i en smakfull Gulliver. Den nya varianten dock. Den kan man ta bort ena sidan på, riktigt bra, för den står nu bredvid min säng och det blir smidigt att ta honom för att amma på natten på så vis. Oj nu piper han som en katt i sömnen. Det var konstigt. Men så sover han i vagnen nu, för vi ska snart ta en promenad till ... eh... IKEA.