21 oktober 2008

MIN INRE HIPPIE

Det är en sabla massa hippiesnack man konfronteras med när man är gravid, alltså.
Inte nog med att det utövas hårda påtryckningar från olika håll om (hippie)bärsjalens förträfflighet i jämförelse med bärselen.
Det pratas profylax också.
Man ska "dyka ner i smärtan som en delfin" och se varje värk "som en knut på ett rep som man sakta drar mot sig".
Ärligt talat, jag har liiite svårt att ta till mig allt det här.
Jag var hippie när jag gick på högstadiet, eldade rökelse, gick klädd i batik och tänkte på livets mirakel och yin och yang och John Lennon.
Sedan gick jag vidare, och let's face it: Jag är inte jättesugen på att hamna i träsket igen. Modernt har onekligen sin tjusning.

Således nödgas jag ställa frågan:
Kan man få de konkreta profylaxknepen utan hippiesnacket runt omkring?
Eller måste jag väcka den hippie som sover inom mig och omfamna den på nytt?
Jag undrar, ni svarar.

/Sammetsbyxan

4 kommentarer:

Minna sa...

Jag gick profylaxkursen på mammaMia söder (Annas Profylax), med en galen spansk ledare (Gonzales eller nåt)... det var inte alls hippieaktigt! Verkligen inte! Och - jag rekommenderar det verkligen Både för dig och din kille.

Anonym sa...

dags att omfamna din hippie igen lisa! verkligen. se det som en rolig grej. tänk inte hippie förresten tänk natur. tänk bilder.vissa barnmorskor är lite skönt flummiga. det behövs. nu tycker jag g ska skaffa skägg som i filmen tillsammans. och du bylsa på dig dina gamla koftor som jag var så avundsjuk på..;)ett bra tips (men herregud det är ju långt kvar) är iaf att tänka sig en värk som vågor som man dyker ner i. ojojoj vad du ska dyka vännen!
förresten fy fasiken vilken rolig fin underbar film du skickat till annas möhippa. vi grät ska jag säga dig.

Anonym sa...

Jag klarade mig fint utan profylaxkurs, förlitande mig på en kompis som sa att hennes gamla sångteknik-andning funkade utmärkt när hon klämde ut sin dotter. Visade sig faktiskt gälla även för mig. Garanterat flumfritt. Men jag vet ju inte om du är sångligt begåvad förstås.

Var inte så orolig för förlossningen. Kom ihåg att även om du är amatör så kommer du att vara omgiven av proffs. De har sett allt, bajs också.

Anonym sa...

Jag fixar inte det där hippie/naturkraft-snacket heller. Löjligt! Det enda som gäller är att andas och jag lovar att barnmorskan kommer visa dig exakt hur du ska göra när det är dax. Och om min kille hade stått och flåsat brevid hade jag sagt åt honom att dra!