17 november 2008

DAGENS GALLUP

Min bästa kompis har precis fått barn. Och förutom att det är helt sjukt lyckligt och overkligt att det BOR EN BEBIS (!!!!) hos dem nu så har det också öppnat slussen för helt nya frågor att fundera sig sömnlös över. Till exempel: När man säger att en förlossning har tagit X antal timmar... räknar man då från när värkarna började, eller från när man åkte till BB?

Min kompis hade värkar i 36 timmar innan flickebarnet slutligen tittade ut.
Det tycker jag låter länge.
Jag tycker i och för sig att allt över typ 36 minuter låter fullständigt ohållbart, men om vi bortser från det en stund och undersöker saken vetenskapligt istället?

Du som gjort det här förr: Hur lång tid tar det?
Jag vill ha tiden från när värkarna satte igång tills ungen var ute.
SHOOT.

15 kommentarer:

Anonym sa...

hej lisa! med e tog det från 15 till hon var ute kl 06. värkarna började "göra riktigt ont" (kallas etablerade, alltså såna som gör att livmodern öppnar sig) vid typ 20. innan dess var de mest lite sköna faktiskt. vad blir det?.. 15 timmar. det gör olika ont under olika skeden. mest ont gör det de sista centimetrarna, men det där är ju givetvis olika. med s gick vattnet kl 05. inga värkar förrän kl 09, etablerade vid kl 11 ute vid kl 14. alltså värkar i fem timmar. jag kan varmt rekommendera epidural som jag tog med e. ojojoj det var härligt. man känner fortfarande värkarna men de där "topparna" trubbas av. särskilt bra när man har en lång förlossning så att man får vila lite. bad och lustgas är också grymt. puss och kram och tack för helgen!

yllet sa...

jag vet inte! Och då har jag ändå fått 2 (TVÅ!) barn.. Med Busan fick jag första värken 02. Skrevs in på förlossningen vid 15 och 18:40 var hon ute. Jag var ju inte ens säker på om jag verkligen hade värkar eller vad det var.. Jag trodde de skulle kännas MER. Alla sa ju " du kan inte ta fel!" "du kommer förstå när du är där!" osv. Klart jag fick ångest? Med lillbusen trodde jag att "detta här kan jag! det kommer gå så fort! jag kommer rocka!" Men i princip så var det samma visa. Lite snabbare men inte så mycket.

Anonym sa...

Värkar började vid typ 23, lite mag/ryggont typ, in på bb vid 2, lite segt några timmar, vid ung 7 slutkläm i en timme, plopp. Andra gången: Lite känning på natten, in vid 7 på morgonen till bb, rätt lugna värkar i 1,5 timme, superont i en kvart, bebis ute vid 9. Skönt att vara hemma länge, duscha varm på magen och jobba undan det mesta. Skulle vilja göra så nästa gång också ...

Millan sa...

Alltså, jag blev igång satt med första barnet så det kanske inte räknas riktigt. Men, "de tog hinnorna" kl 19 och hon tittade ut (med sugklocka) klockan 3 på natten.

Med andra gick det lite snabbare. Första riktiga värken (du känner vad som är på låtsas och vad som är the real stuff, lovar) kl 23 och hon föddes vid 5-tiden. Fast då hade vattnet gått natten innan.

Spännande att föda barn. Jag blir lite avis. Kanske ska man våga sig på en trea.

Johanna sa...

46 timmar allt som allt höll jag på... Men jag hann få en dos smärtstillande och sova lite under den tiden också... :)

Minna sa...

Från att värkarna satte igång hemma tills han var ute: 15.00 - 09.40 (dvs ca19 timmar)

på SÖS, från 20.00 - 09.40. (Dvs ca 14 timmar)

Av dessa var 2/3 i lustgas och epiduraldimma.

Anonym sa...

Allra första värken ca kl 01 på natten (helt plötsligt efter 2 veckor över tiden och hot/löfte om igångsättning några dagar senare), nästan onödigt regelbundna värkar ända från början. In till förlossningen vid kl 06, undersökt och konstaterad öppen 7 cm, in på sal kl 07, K föddes prick kl 11 på förmiddagen. Jag anser att det var rätt lindrigt för en förstagångare - blev inte det minsta avskräckt från att göra om det...

Anonym sa...

Jag tycker att det "gills" från att man skrivs in på BB, det man klarar av hemma är ju bara peanuts. Jag minns inte ens när de första värkarna kom, men det var väl någon gång dygnet innan vi åkte in till BB. På förlossningen var vi strax över 25 timmar innan segaste ungen ever bestämde sig för att komma ut. Satsar på att halvera tiden (minst) den här gången! Hoppas verkligen att den nya bebin har förstått det.

Anonym sa...

Ja, när skall man börja räkna egentligen? I allafall inte när man kommer in på BB! Det finns ju de som åker in efter 4 timmar och är inne i 26 och de som gör tvärtom.

Med ettan hade jag värkar från 21 på kvällen. Kom in 18 dagen efter och han är född kl 1 på natten. 28 timmar alltså. Men det var kanske från lunchtid det var jobbigt.

Med tvåan började det 3 på natten, men trots att jag hade skitont under större delen av dagen fick jag inte komma in eftersom värkarna inte följde deras bestämda mönster. Tjatade mig in till slut, kom in vid 20 och var öppen nio cm. Hon kom ut vid 21.45. Så 19 timmar.

Carin sa...

Allt mellan ett ghalvt dygn till två timmar. Och då var ett halvt dygn absolut att föredra kan jag säga, så allt hänger inte på antal timmar.

Anonym sa...

Hej! För mig tog det ca 5 timmar från första värken till första tvillingen var ute, sedan ytterligare 2 timmar innan nästa tvilling behagade att komma ut. Allt började med att vattnet gick när jag stod och diskade. När vi satt i bilen halvvägs till BB började det göra lite ont och sen eskalerade det ganska snabbt. Så snabbt att jag inte hann få någon bedövning. Förutom lustgasen då. Nu är det drygt två år sen de där busarna var i min mage och jag skulle inte ha det minsta lilla emot att vara med om alltihop igen! Stort LYCKA TILL!

Eva-L sa...

Första barnet: första värkkänningarna vid 13-tiden, första seriösa värken 16.30 barnet ute 23.22. Cirka 10 timmar.
Andra barnet: första värkkänningarna 18.45 (framför Star Wars TNG), första seriösa värken 23.30, barnet ute 05.03. Cirka 10 timmar igen. Första gången kändes det som om det gick jättefort och andra gången mer lagom. Jag visste faktiskt inte att båda mina förlossningar tog ung 10 timmar.
Jag tyckte Att föda av Gudrun Abascal var hjälpsam med den här typen av frågor.

Anonym sa...

Jo, så här var det för mig:
2.30 på natten vaknade av att jag kissade ner mig. Trodde jag. Låg kvar(!?) och tänkte att det var ju pinsamt det här. Tänkte vidare att jag hade läst att en del trodde de kissade ner sig när det i själva verket var vattnet som gick. Tänkte igen att det var pinsamt att ha kissat ner sig...
Verkligheten kom dock i fatt mig och jag förstod att det var vattenavgång.
Klockan 23.55 föddes barnet, efter dryga 4½ timme krystvärkar (extremt!).
Allt som allt typ 21 timmar från vattenavgång till "Hej bebis". Snart är det dags igen....

Anonym sa...

Hej! Jag är 27 år och fick mitt första barn 2006. Det här vill du nog inte läsa men från första känning tills ungen var ute på riktigt tog det... sisådär 4,5 dygn.

Räknar man aktivt värkarbete kan man nog räkna ner det till kanske 35-30 timmar men de första dygnen var inte heller "bekväma" eller hur jag ska uttrycka det. Det kändes i hela kroppen att det var på gång och när värkarna kom gjorde det ont.

Min förlossning avslutades till slut med akut snitt på grund av värksvaghet (nähä, menar ni att min kropp är trött efter alla dessa timmar med värkar) och en väldigt stor bebis.

Annars rekommenderar jag akupunktur och lustgas, det klarar man sig länge på. Känner man att det blir för mycket så testa epidural. Många tycker att det är värt det för att då hinner man piggna på sig och samla kraft innan det är dags för slutklämmen.

Lycka till! Hur det än blir så har du en häftig upplevelse framför dig!!

Karin sa...

Jag blev igångsatt och då sa de att jag skulle räkna med att det tar ca 24 timmar från att de tagit hål på hinnorna. Fast det tog knappt 12 timmar och då var jag verkligen inte öppen ett dugg när de började. Att bli igångsatt är lite tufft eftersom man redan från början får värkar var tredje minut och kroppen hinner inte vänja sig. Härdade ut 4 timmar utan bedövning sen hade jag nästan klämt sönder min man och tyckte att det var läge för epidural. Den var helt fantastisk, jag sov och såg på film och när barnmorskan sa åt mig att "på nästa värk kan du börja krysta" var jag tvungen att säga att det nog kunde bli ett problem eftersom jag inte kände värkarna alls. Sen var hon iaf ute på 5 krystvärkar. Blev absolut inte avskräckt men hoppas att nästa kommer av sig själv!

Rolig blogg btw, brukar läsa din andra blogg också men har aldrig kommenterat tidigare.