13 november 2008

RH HIT, RH DIT

Mitt blod är RH-negativt, har jag fått veta så här i preggotider. Det betyder att om min bebis INTE råkar vara RH-negativ så kan jag börja bilda antikroppar mot barnet. Antikroppar = typ samma sak som att bli allergisk mot sin bebis och stöta bort den, right?

Bra där, kroppen.

Det är tur man inte lever förr i tiden alltså. Då var det kört för RH-negativa mammor med RH-positiva barn, säger min barnmorska. Mest kört var det för barnet. Mamman blev bara lite olycklig. Nu för tiden är det inte kört. Man får ta lite extra prover och käka lite vaccin bara. Känns ju oerhört mycket bättre ändå.

4 kommentarer:

30-nånting sa...

Har de kollat vad Turtle är då? Både jag och Lillebror är Rh+ och morsan är Rh- och vi blev ju, ehrm, okej. Om än kanske inte helt lyckade...

Anonym sa...

Lugn, pappans mamma och pappans pappa, alla är negativa! Pappan också kan man tänka. Annars är alla gränslöst positiva!! Turtle blir säkerligen väldigt positivt negativ!

Anonym sa...

Och jag är negativ och lyckades få dig som också är negativ. Oddsen är mycket stora att barnet blir negativt, eller hur. Speciellt om anonym är Turtles farföräldrar.

Frida sa...

Som jag förstått det är det ingen fara för Turtle, det är vid eventuell nästa graviditet det kan bli probs. Fast det fixar man ju nu, så du behöver inte oroa dig. Jag forskar dessutom på fenomenet, så du kan lita på mig. Coolt förresten att vara Rh-negativ, är du blodgivare?