30 juni 2008

JAG NÄR EN KNARKARE VID MIN BARM

SvD har en artikelserie om barn i innerstaden nu. Tydligen ökar innerstadskidsen lavinartat, de är överallt. Förr i tiden flyttade alla blivande föräldrar ut i förorterna och köpte en villa. Det gör de inte längre. De blir lattemorsor/farsor som blockerar hela innerstaden med sina barnvagnar istället.
Idag tyckte läsarna till om ämnet.

Och ever since har jag gått omkring här och vikt tvätt och haft ångest.
Det här är min ömmaste punkt, tror jag.
Uppväxt på landet med gräs under fötterna tror jag instinktivt att alla betongbarn blir knarkare som slåss med knivar. Betongbarn äter sådana som mig till frukost. Och så har de märkesjeans när de är ett år gamla och odlar sin tuffa attityd redan i sandlådan.
The horror!
Ändå har jag inte ens tänkt tanken att flytta ifrån innerstaden, Turtle till trots.
Det är ju här vi bor nu. Och vi gillar det. Vi lever gärna lantliv varenda helg, men till vardags är det avgaser och asfalt som gäller. Och högljudd trafik! Mmm... trafik.

Betyder det här
1. Att jag måste brinna i helvetet?
eller
2. Att SvDs läsare missat något?

Det känns lite ängsligt, det här.
Kan Turtle växa upp i innerstan utan att bli en astmatisk knarkare med dålig attityd?
Stay tuned de närmsta tjugo åren för den rafflande upplösningen i frågan.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej du och grattis! jag läser din blogg och tycker att nu har mitt tillfälle att lämna en kommentar kommit. jag har bott mitt på söders gator sen jag tittade ut (på sös) och hej, ingen knarkare av mig. tycker inte ens att knivslagsmål verkar lockande. nämen, du, oroa dig inte. stadsbarn blir skitfina de med, men däremot har jag läst att de måste övningsgå på ojämnt underlag, för dagens citybarn har lite svårt att ha skogsmark under fötterna utan att snubbla. därför har vi tanto. asfaltsbarn är bra barn, med lite extra kärlek till staden! /stella

Definitivt preggo sa...

Stella, vilken sagolik tur! Det finns hopp! Jag anade det nog någonstans i bakhuvudet, men det känns mycket skönt att få det bekräftat.

Anonym sa...

tjenare! jag vet iaf en sak om din turtle: han kommer växa upp med svengelska som modersmål...

Definitivt preggo sa...

Japp, anonym, det kommer han/hon. I alla fall i skrift.