28 februari 2011

OM DET HÄR MED VAGN

Fick en fråga från Malin om hur vi tänker göra med vagn när bébe nr 2 tittar ut, och det må jag säga är en mycket, mycket bra fråga. Vi vet inte! När Rufus var liten knodd hade vi honom i den finaste retroliggvagnen på jorden, och allt var frid och fröjd. Nu för tiden har vi Rufus i sulky. Han går själv vid festliga tillfällen - men älskar sin vagn. Sitter helst där och göttar sig om han får välja, och om jag ska gissa så tänker han tycka så ett tag till. Dessutom är han för liten och oberäknelig för att jag ska känna mig speciellt bekväm med att han ska lattja runt själv på Hornsgatan på väg till och från dagis under tiden jag släpar på en fin retroliggvagn med bebis i framåt våren. Vem vet om han får syn på en festlig BULANGS! eller BANNBIIIL! eller så som han vill slänga sig framför helt plötsligt. Mina nerver!

Således uppenbarar sig frågan: Hur gör man med vagnfrågan? Skaffar man 1. En ståbräda till sin fina liggvagn och hoppas på att tvååringen ska vilja stå på den? Känns ju billigt, men egentligen inte särskilt praktiskt, för jag känner på mig att tvååringen ändå inte kommer vilja stå där. Han kommer vilja åka vagn. Eller köper man 2. En syskonvagn med en ligginsats och en sittinsats, där båda kidsen får plats? Känns kanske mer praktiskt, men också väldigt dyrt. Och stort och otympligt! Värsta vrålåket att släpa omkring på. Eller tänker man 3. Att man ska komma på en lösning på problemet senare och skjuter upp hela vagnfrågan på framtiden?

Hittills kör jag mycket hårt på alternativ 3. Funkar fint!

Har tänkt ut en listig strategi, dock. Om vi nu inte slår till på en syskonvagn, alltså. Borde man inte kunna stoppa lillungen i bärsele/bärsjal/whatever och ta med sulkyn till tvååringen när man hämtar och lämnar på dagis i alla fall? Då är tvååringen som tröttast och mest vagnsugen, och bében lätt som en fjäder och märks knappt när man bär på honom/henne. Ja? Nej? Förstår visserligen inte hur man gör när man klär på en trilskande tvååring ytterkläder med en bébe på magen, men hey! Det förstår jag ju inte hur man gör med bében inne i magen heller, och ändå har jag ju lyckats komma hem varenda dag hittills. Plus att det ju är vår när bében kommer. Då trilskas inte tvååringar längre, för då har de vårkänslor och är lyckliga och medgörliga hela tiden. Visst?

Bra, fint, vi säger så.

(Och med hela detta inlägg vill jag egentligen säga: Shoot! Berätta hur ni gjorde dårå, schyssta?)

21 kommentarer:

emve sa...

Kan inte berätta hur vi har gjort eftersom vi bara har ETT barn men jag kan ju säga att jag inte skulle våga lita på bärsjal/bärsele (även om det vore praktiskt)... Min lilla är tre månader och accepterar fortfarande inte att vara i något av dem. Hon bara gallskriker!

Anonym sa...

Phil and teds är ett bra alt.

Sara sa...

Vi skippade pansarvagn (=syskonvagn) och satsade på att;
- tvååringen fick gå
- tvååringen fick åka vagn och bebben sjal
- tvååringen fick åka i vår suveräna bärsele (patapum) och bebben vagn
- vintertid har alla möjliga bob och pulkvarianter använts
- nu till sommaren kommer, numera, treåringen få cykla
Alla ovanstående alternativ har (och kommer säkert) fungerat super, kan tillägga att vi är transporterar oss ofta och mycket, inget innegäng här inte :-)
För oss hade syskonvagn varit lika med pengarna i sjön!

Frida sa...

jag fick ju två bebisar på en gång, så det var pansarvagn som gällde. MEN vi hade bärsjal mycket när de var pytte, och det är suveränt! Man kan absolut lita på bärsjalar!

Jessica sa...

Kanske som Karin Jihde?
http://blogg.mama.nu/karin-jihde-blogg/

Anonym sa...

Ståbräda är jättebra! Funkar till sulkyn så småningom också. Och när bébén är på rätt humör tar man sele och sulky.

Linda sa...

Vi fick nummer två när storebror var 2år 7mån. Vi satsade inte på dubbelvagn.
Antingen så fick han gå för att han ville det (när man inte har bråttom och det kändes tryggt) men mest stå på ståbrädan. Någon gång hade jag lillbebis i sele och stora i vagg men få gånger. När bebis blev typ ett halvår så fick storebror en cykel med stödhjul som han älskade över allt anant så då har han cyklat och cyklat. När vi varit båda två och gjort utflykter har vi haft två vagnar. Nu när storebor är 4år och lillebror 1,5år så har vi köpt en briosulky för två. Den tar vi då och då. Lättare att få stora att gå förr!

Anki sa...

Vi köpte en BabyJogger City Select och är så sjukt nöjda med den och allt den för med sig. Den kostar men är värd varenda krona!

Ellen sa...

Bärsjal is da shit! Jag klär av och på treåring (nåja, hon gör det mesta själv) och ett och ett halvtåring (hon hjälper inte till så mycket ;-)) med tvåmånaders bebis i sjal på magen och det funkar finfint det. Klart det är svettigt i alla möjliga bemärkelser då och då men man kan ju inte gå och inbilla sig att det ska vara svettfritt när man har barn. ;-)

Nickan sa...

Jag tror på ståbräda. Möjligen kombinerat med ett koppel just till Horsgatan.
Bärsjal verkar med smart.
Jag hade iofs 2 år och 3 mån mellan mina och körde med både syskonvagn och liggvagn med ståbräda. Men jag bor ju nästan på landet och på nedre botten.

Camilla sa...

Vi körde på "pansarvagn" (Babytravels - mycket prisvärd och bra!) när lillasyster kom (storebror 1 år och 9 mån). Jag älskade den och hade mycket ont i hjärtat när den såldes. Men vi bor i en liten stad och det kanske känns smidigare då, jag vet inte.

Jag tror i alla fall på att man så långt det är möjligt ska försöka lösa allt på smidigast sätt. Alltså, det som känns smidigast för en själv. Och det är ju himla olika beroende på vem man är liksom.

I början när lillasyster var plutt så hade jag henne i bärsele vid hämtningar och lämningar på förskolan. Nemas problemas! Minns faktiskt inte riktigt hur jag löste påklädning och sånt, men är ganska säker på att det gick alldeles strålande att klä storebror med lillasyster på magen. Annars skulle jag ha kommit ihåg en massa stök och bök, tycker man. Det gör jag inte.

Hursom. Det löser sig! Ni kan ju känna efter. Allt behöver ju inte inhandlas innan bebis kommer.

Anna sa...

Vi bor utanför stan med halvdåliga kommunikationer och en bra bit till närmaste affär. Det är 2,5 år mellan barnen. Vi funderade länge och valde till slut en city select och är sjukt nöjda. Den är väldigt smidig och går att bygga om lite som man vill. Ingen pansarkänsla alls. Som enkelvagn är den bara lite större (längre) än en vanlig. Oerhört dyr, men vi hoppas att vi får igen hälften när vi säljer den och då kan det vara värt det.

Till och från dagis hade vi nog klarat oss med en vanlig vagn, men i övrigt hade jag nog varit benägen att ta bilen och det är ju dumt för naturen (och benen).

C sa...

Vår lilla Signe vägrade vagn stenhårt i fyra månader, och uppenbarligen finns det bebisar som vägrar bärsjal också. Så kanske helt enkelt vänta tills bebben tittar ut och talar om vad den gillar - buren eller vagn? Men ska man investera i nåt är ju en sjal för ett par hundralappar mindre felsatsat än svindyr vagn om ungen är en vagnvägrare...

Nu har vi bara en unge, men jag körde enbart bärsjal och sen bärsele (Ergo) hela första halvåret i alla fall, och det gick bra på alla sätt och vis.

A sa...

Hade fram till i helgen tre vagnar på två barn men nu har jag tänkt om. Sonen fyller 2 år i helgen, dottern är 7 veckor idag. Tänker nu använda dels vår Brio Go vagn med ståbräda, vilket har funkat utmärkt promenaden till och från förskolan (cirka en kvart). Sen tänker jag vilken dag som helst nu få tummen ur och beställa en Phil&Teds Vibe 2, att använda vid längre utflykter, eller om vi ska göra något de tider sonen kan förväntas vilja sova. Skulle inte klara mig helt utan syskonvagn.

Hade alltså fram till nyss en annan syskonvagn, en UJ Duo men den kändes lite för klumpig och rymdes inte så bra i bilen.

Sara sa...

Ståbrädan har varit vår bästa vän. 2 år och 8 månader mellan tjejerna, storasyster har varit helnöjd med sin bräda från dag ett.

Jag fegade förresten och köpte en beg syskonvagn utifallatt, men tyvärr hade jag dålig koll på märken - eller om jag bara var lite snål, möjligen. En källa till fantasifulla svordomar är vad den har varit mestadels. Men i extremt gott väglag har den funkat, sommartid på Skansen t ex. Senaste gångerna hela familjen varit på långa utflykter med överhängande risk för trötthetsbryt på hemvägen, har vi faktiskt tagit två vagnar. Sele ska vi testa i vår, men det blir nog utan att ta med vagn öht, för det vore trist om nästan-fyra-åringen plötsligt fick för sig att hon ska åka sulky ideligen. Vi får se hur det går, lillsyrran är rätt kraftigt byggd, så att ha henne på ryggen långa stunder kan nog knäcka en föräldrarygg hur ergonomisk selen än är.

Mari sa...

Vi har ett par km till dagmamman och innan tvåan kom så cyklade jag med ettan i stolen bakom. Så jag hade STOR ångest över hur jag skulle göra. Det blev sjal med tvåan och vagn för ettan på ditvägen (jag stressas av att passa tider) och på hemvägen fick ettan gå och tvåan åka vagn. Perfekt då tvåan hade sin eftermiddagslur då. Förhoppningsvis lär sig ettan lite trafikvett samtidigt.

När de börjar hos dagmamman är tanken att de ska sitta i cykelkärra. Det är ett alternativ för småbarn med; det finns en insats till kärror. Om man nu cyklar mycket.

Lisa W sa...

När jag är själv med båda barnen sitter lillfia på magen eller ryggen i sjal/manduca/mei-tai eller påssjal och stora fröken går själv eller sitter i sin sulky. När vi är två vuxna bär vi båda barnen antingen på rygg eller mage. Det går alldeles utmärkt att ta på en trilskande 2½ åring kläderna med lillasyster på magen i sjal. De sitter ju ordentligt fast och har det mycket bättre där än på golvet. Om du vill kan jag ju visa dig olika bärsaker igen, som du vet har vi ju ganska många... Att bära våra barn har varit det som har fungerat absolut bäst för oss, men behöver ju inte vara det för alla.

Anonym sa...

Ståbräda till liggvagnen och bärsjal till sulkyn. Funkade finfint när vår 2.5-åring blev storebror.

PEWS sa...

Alternativet med bärsele på magen funkar i typ max 2 månader. Sedan är bebben för tung, tror jag. En syskonvagn må vara otymplig men ack så bekvämt. Men det beror ju lite på HUR myckte du gillar och promenera. Jag gick hur mycket som helst när mina svar små och då var en syskonvagn superbra. Min äldsta var 2 år och 2 månader när lillasyster kom.

Lusmamman sa...

Jag tror stenhårt på ståbräda och bärsjal. 1,5 år mellan mina och har en syskonvagn som samlar damm i garaget. Satsa på en bärsjal som känns bekväm att bära i! Dvs ingen gammal modell från babybjörn, utan någon som avlastar axlarna. Kan varmt rekomendera mei tai. Den bär jag forfarande 11 kg i ibland.

Anonym sa...

Min mamma är dagmamma och har nyckelband fastknutna i vagnen. De får de lite äldre barnen hålla i när de är ute och går.