20 maj 2011

FÖRLOSSNINGEN

Lämpligt nog cirkulerar det en festlig förlossningsinsnöad lista i bloggvärlden, så jag snor den!

1. När fick du reda på att du var gravid?
Jag kissade på en sticka den 25 augusti 2010.

2. Hur gammal var du?
30 år.

3. Hur tog din partner det?
Han blev mycket glad och inte det minsta förvånad.

4. Mådde du mycket illa?
Nej, inte mycket, bara några dagar. Fast en gång kräktes jag på jobbet. Då tyckte jag lite synd om mig själv.

5. Var du känslig?
Ja, jag var nog lite moody. Lipar gör jag alltid, men jag var nog lite argare än vanligt under graviditeten.

6. När kände du bebisens första sparkar?
Kommer inte ihåg. Och hur ska man förresten veta om det är en fis på tvären eller en spark man känner de där första gångerna?

7. Var du ofta orolig?
Nej, inte alls över bebisen, faktiskt. Var helt säker på att den mådde bra där inne.

8. Sparkade bebisen mycket?
Jepp, speciellt mellan 22-01 på kvällarna.

9. När började du läcka bröstmjölk?
Har inte börjat ännu, men ger det... typ ett dygn till, max.

10. Fick du bristningar?
Nej, faktiskt inte.

11. Blödde du någon gång?
Ja, efter att en barnmorska hade gjort en undersökning i vecka 41 och "dragit fram livmodertappen" åt mig för att stimulera igång förlossningen när den inte ville starta av sig själv. Då blödde det lite. Men förlossningen startade inte i alla fall. Ovärt!

12. Hur många ultraljud gjorde du?
Fyra. Ett normalt i vecka 18, och ett i vecka 35 för att magen inte verkade växa som den skulle riktigt. Sedan gjorde barnmorskan två snabba ultraljud precis i slutet också för att säkerställa så att huvudet på barnet låg neråt. Men de räknas knappt, för det var mest: Okej, det där är ett huvud, bra, tack hej.

13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Jag drömde nog lite i hemlighet om ett planerat kejsarsnitt, men inte så mycket att jag tog tag i det och bad om att få det. Så när jag fattade att allt såg normalt ut och det skulle bli vaginal förlossning önskade jag mig att den skulle gå snabbare än den förra (som nästan tog ett dygn), men inte så snabbt att jag inte hann in till sjukhuset. Jag ville väldigt gärna ha epiduralbedövning. Och väldigt gärna INTE förlösas med sugklocka, som jag gjorde med Rufus.

14. Hur började din förlossning?
Den sattes igång när jag gått två veckor över tiden, genom att en läkare stack hål på hinnorna så att vattnet gick.

15. Hur många timmar tog förlossningen?
Två. En kvart efter att vattnet hade gått hade jag etablerade värkar som gjorde ont som fan och sedan gick det i ett rasande tempo.

16. Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt.

17. Hur mycket var du öppen när du kom in?
3 centimeter.

18. Vilken smärtlindring tog du?
Ingen. Epidural hanns inte med, och lustgasen försökte jag med en stund, men jag gillade den inte den här gången heller, så den slängde jag iväg efter ett tag.

19. Dragen med sugklocka?
Nej, inte den här gången.

20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
Tjugo minuter, kanske? Jag vet inte.

21. Blev det komplikationer?
Well, jag syddes med fyra stygn.

22. Vad tyckte du var jobbigast?
Att jag inte hann få någon bedövning, tror jag. Det gör ju väldigt ont, det här med att föda barn. Speciellt är själva skedet när huvudet ska ut väldigt oskönt, tycker jag.

23. Var du rädd för något?
Nja. Jag blev rädd ett tag för att det gick så himla snabbt. Först var allt helt lugnt och sedan PANG! så gjorde värkarna jätteont och barnmorskan sa att jag inte hann få någon epidural för att barnet var på väg ut. Jag hann liksom inte med, riktigt. Men sedan, när jag hade köpt läget, kände jag mig inte speciellt rädd längre. Då kände jag mig mer fokuserad.

24. Skrek du?
Ja. När Rufus föddes var jag helt tyst och försiktig och kved lite snällt emellanåt. Den här gången skrek jag mer. Och mellan två krystvärkar i slutet tittade jag på barnmorskan och sa uppgivet att "Fy fan, vad det gör ont att föda barn ändå, har du tänkt på det?" och hon bara "Jag veeeet! Det gör det verkligen." HA!

25. Hur många var inne i förlossningsrummet?
Jag, Gustav, barnmorskan (loved her!) och en sköterska. Och sedan, till slut, Svante då. Han var gulligast.

26. Hade du någon nära med dig?
Ja, Gustav.

27. Fick du sys?
Jepp, fyra stygn.

28. Vilken vecka födde du i?
Vecka 42+0.

29. Vad var vikt och längd på bebisen?
3675 gram tung och 53 cm lång.

30. Ammar du?
Jag jobbar på det. Hittills verkar det funka.

31. Hur gammal är bebisen nu?
Två dygn gammal.

32. Vad tyckte du om förlossningen?
Att den gick lite väl snabbt, men väldigt bra. Förutom panikkänslan över att jag inte hann med, och inte hann få någon bedövning, så är jag... nöjd? Kan man vara nöjd med en förlossning? I så fall är jag det. Men jag är glad att vattnet gick när jag var på sjukhuset, och inte hemma, för då hade jag knappt hunnit in till BB. Och det hade jag verkligen inte varit nöjd med. Fy farao vilket trauma att föda barn på badrumsgolvet. Hu!

33. När kommer nästa barn?
HA!

6 kommentarer:

Jenny sa...

Min kollegas förlossning gick också rätt snabbt...

http://jennys-dagdrommar.blogspot.com/search?updated-max=2011-04-05T17%3A02%3A00%2B02%3A00&max-results=5

Jenny sa...

Äh, gick ju sådär med länken. Nytt försök, annars lägger jag ner:

http://jennys-dagdrommar.blogspot.com/2011/03/httpjennys-dagdrommar.html

enligt O sa...

Oskönt, jo det skulle man kunna säga! Hann inte heller få bedövning andra gången och svor galet mycket åt barnmorskan. Sedan glömdes det osköna bort på några minuter, konstigt egentligen. Men skönt.

Grattis till er alla fyra!

Emma sa...

Hej! Vad skönt det var att hitta den här bloggen, och speciellt att läsa om dagarna du gick över tiden förra gången, tycker en som nu är inne på dag +12. Tack för att du skrivit!

Tova sa...

alltid fascinerande att läsa om andras förlossningar! (speciellt för mig som inte ens fick någon "BB-upplevelse", haha)

Känner väldigt väl igen den där känslan av att inte hinna med... och att det inte riktigt blev som man tänkt sig. Men vad skönt att du är nöjd. Njut av den känslan :-)

i min lilla lilla värld sa...

Det var en rolig lista. Den tänker jag sno när minibebis är ute