16 juni 2008

MMM... STEK

De senaste veckorna har jag varit helt vansinnigt sugen på riktig mat.
Sådan där som man får hos farmorar på vintern.
Kokt potatis, söndagsstek och sås. Kanske lite kokta morötter till. Och mjölk.
Andra saker jag varit sugen på är: Köttfärslimpa med kokt potatis och sås. Köttgryta med kokt potatis och sås. Porterstek med kokt potatis och sås.
Det är lite problematiskt det här.
Med tanke på att jag är vegetarian.
Det är väldigt ont om vegetariska söndagsstekar i världen har jag märkt.
Det finns, however, gott om vegatriska kokta potatisar med sås.
Idag har jag haft tema skogssvamp i köket.
Låtsaskött, kokt potatis och skogssvampsås. Med mjölk till.
Nära nog.
Nu ska jag slicka tallriken.

6 kommentarer:

Amelie sa...

Jajemän, känner igen (också veggo). Mitt köttsug kulminerade en dag, och jag gav efter med motiveringen: Bebisen vill ha kött. Wallenbergare (biff, potatis och sås) serverades till lunch i restaurangen på mitt jobb. Jag köpte. Jag åt. Det var inte särskilt gott men det gick ner, och jag blev alldeles tillfredsställd. Sedan gick mitt köttsug över, och har inte visat sig igen. jag försöker komma på i vilken vecka jag var när jag var så sugen... kanske 15, 16 nånting. Nu har jag kommit till vecka 27 och försöker mer eller mindre aktivt komma på nån craving som jag kan stoltsera med. Men jag är för tillfället tråkigt cravingfri.

Anonym sa...

Haha! Verkligen underbart att vara gravid, märkligt att man kan bli sugen på sånt som man ALDRIG kan tänka sig annars!
Jag hade inget speciellt sug efter nåt mer än just julmust. Och det drack jag. Litervis!

Anonym sa...

Hehe! Jag säger bara: mörk blockchoklad!! Chockade mig själv genom att plötsligt stå med näsan i kylskåpet och ivrigt gnaga på icas egna mörka blockchoklad som blivit kvar sedan julbaket. Jag som inte ens gillade mjölkchoklad!! Men bäbisen, som nu har blivit sjuochetthalvt, gillar choklad och har alltid gjort :-)

Anonym sa...

Ge efter för din köttcraving,, det är säkert bäbisen som är sugen =)
En liten köttbit kan aldrig skada... du kan fortsätta vara vegetarian sen.

Anonym sa...

potatis och svampsås, fy faaan vad gott, det åt jag hela tiden för några veckor sen och skulle inte tacka nej till ett rejält storkok potatis idag heller!

är också veggo, har som tur är inte känt något köttsug, känns som min kropp inte minns kött längre, tur!

Definitivt preggo sa...

Köttcravingen har gått över! Prisa gud! Jag gav inte efter, jag kokade bara mer potatis. Och gjorde sås. Det funkade. Nu är jag istället helt osugen på mat och vill bara ha nektariner. Där ser man.