6 januari 2009

NAMNET, DET SATANS NAMNET

Det är tre dagar kvar till beräknad bebisankomst nu. Man skulle kunna tycka att de senaste nio månaderna borde ha varit tidsrymd nog för oss att komma överens om bra namn på det blivande barnet i hushållet. Det skulle man. Men det vore synd om man antog det, för man skulle ha fel.

Jo, tjejnamn vet vi.
Det är om det blir en kille som det blir knivigare.
Hur stor är chansen att barnet kommer ut med en post-it lapp i pannan med namnet förtryckt på?
Jättestor va?
Tääääänkte väl.

Vad tror ni Turtle heter om Turtle levereras med snopp?

Reglerna är att det inte får gå att koppla till någon Astrid Lindgren-figur, inte får vara allt för bibliskt, och inte får vara allt för vanligt. Och det ska helst gå att säga på småländska också. SHOOT!

24 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar namnet Alve. Har träffat en liten pojke en gång som hette det, och han var såå söt =)
Sen gillar jag Helmer också, min mammas farfar hette så..

Anonym sa...

Donatello, Michelangelo, Leonardo eller Raphael! Efter arbetsnamnet förstås.
Personligen röstar jag på Leonardo. Kan kortas till Leo också, för de stackars smålänningarnas skull.

Anonym sa...

Malte!

Asplövspuls sa...

roligt med alve&malte förslagen, för jag känner en familj som har två pojkar som heter just så. det är fina namn!

angående det här med namnen..vi hade också jättesvårt att komma på killnamn. vi hade ett som vi kände var okej men njae..flicknamn hade vi däremot flera stycken av. Men sen var ju jag också 99,9% säker på att bebisen i magen var en flicka, och jag fick rätt- såklart! ^^ så det blev en signe.
det kanske är ett tecken, att kommer man inte på några bra pojknamn så får man en flicka?

annars verkar det inte vara sådär överdrivet viktigt med ett namn..läste i metro innan jul om en pojke på 8 månader som fortfarande inte fått något namn. han lyssnar rätt och slätt till "bebis", stackars barn :C

räven sa...

Teo!

Anonym sa...

Varför är killnamn så svårt? Vi hade också massor av tjejnamn och en klar favorit (som det okcså blev), men om det hade varit en kille hade vi suttit i samma sits som ni - inget bra namn. Vi kan väl hoppas på att det är en tjej så löser sig problemet av sig själv.

Lena sa...

Här hoppar jag in. :) Det beror ju på ad ni gillar, jag är tex inte alls förtjust i gamla namn som Sigge, Ture, Carl, Oskar osv.
Nu ska jag få en flicka till (vilket nog är tur för namnbestämningen)men jag har alltid gillat Ben och Dante.

Carin sa...

Neo. (eller Phirwor som var ordverifieringen, där skulle de allt få nåt att bita i, smålänningarna).

Anonym sa...

Jag röstar på Lo eller Love.

Johanna sa...

Hahaha, Sigge och Ture är två av mina absoluta favvo-kandidater till namn om det blir en till bebis någon dag. Men man behöver inte ha något namn bestämt, inte ens en favoritlista, för jag tror att namnet dyker upp förr eller senare ändå. Eller också provar man sig fram till ett som funkar. Eller också så blir det som för oss, att bebisen kommer ut, och man ser på en gång (utan en post-it ens en gång) att "Nejmen titta! En Selma!"

Mäjlin sa...

I give you, mina favoritnamn.

Damien (med svenskt uttal)
Oliver <--Favoriten.
Stella
Bianca

Anonym sa...

Eftersom jag som finlandssvensk omöjligtvis kan veta vad smålänningar kan och inte kan uttala så hoppar jag gladeligen över den delen av anvisningarna och röstar först och främst på Aron (eller Aaron, kan inte belsuta mig för vilken stavning jag gillar bättre). Max och Ludvig är också favoriter, liksom Walter. I dödsannonserna hittar man ofta vackra namn som inte nödvändigvtis är de vanligaste längre.

Slutligen gör jag som Carin och föreslår ordverifieringen: Vaupee!

emve sa...

Vilhelm, Edvin, Teo, Leon, Alex, Max, Noah, Jonah, Oskar, Frej.

Sådär ja, nu ha rjag gjort mitt! :P

Förresten så har jag precis läst HELA bloggen från början till nu. Det var hysteriskt roligt.

Jag - Hahahahahahahaha
Sambon - Vad?
Jag - Världens roligaste och sötaste (cheeeze) gravidblogg. Jag brukar vara rädd för sånna men den här rockar.
Sambon - Övertyga mig.
Jag - De kallar bebisen för turtle.
Sambon - Jag tror de skulle kunna vara våra bästa vänner.
Jag - Jag säger ju det!

Nu finns det risk att vi måste kalla vår eventuella inneboende för "transformer", "He-Man" eller möjligen "krambjörnen".

Tack för det! :o)

PS: Mönstrad body med elefanter i retor stil redan inköpt. FÖRE befruktning. Hur körd är jag?

Definitivt preggo sa...

Tjena, vad kreativa ni är! Mycket nöjd, keep it comin!

Vi gillar för övrigt de gamla gubbnamnen, så känn inga begränsnigar där.

Anonym sa...

Ni kan förstås göra som min mans farmorsfar som hette Wiljam och absolut ville ha ett barn med samma namn. När hans femte dotter (min mans farmor) föddes gav han upp hoppet och gav namnet Wiljam till flickebarnet. Så: om ni har ett fint tjejnamn så håller ni fast vid det, obereonde av kön...

(Det blev de facto inga fler barn för Wiljam så han förde vidare sitt namn i sista stund).

Josefin sa...

alve är fint som någon skrev. och vide.jag gillar namn med viss karaktär.alltså inte bara söta mjuka. lite "kulturella" och rakt upp och ner, liksom. så kallade gubbnamn kanske.
förslag till er
otto
elis
hjalmar
nils
tage
einar
ivar
karljohan

mitt råd är att inte tänka så mycket innan. att barnet tar sitt namn själv brukar ju många prata om. och det stämde med båda våra barn. vi försökte kämpa emot i en månad med flickan.
lycka till solstrålar!

Anonym sa...

Jag gillar Sixten men det heter morbror så det blir inte det namnet för oss. Dottern gillar Bosse. Åsså gillar jag Vilgot men det är tyvärr nedröstat. Algot är också bra och även det nedröstat.
Även vi har med andra ord problem med att enas över pojknamn. Isak gillar jag, men det är för bibliskt enligt sambon.
Blir det en flicka har vi flera förslag att luta oss tillbaka mot. Tror tvärtemot tidigare inlägg att det blir det kön som man inte har något namn till. Så blev det med dottern, men när man såg henne föll bitarna på plats och vi hade ett självklart namn. Nästan som en post-it.
Ordverifieringen föreslår förresten bista. Inget bra förslag.

Anonym sa...

Modigt att be folk tycka till om namn! Efter att ha fått reaktionen "uäh vad fult" av en närstående när jag lade fram namnförslaget Bruno höll vi tyst fram till att Barnet var ute och namnet spikat. Därefter är det ju bara för folk att knipa käft om sina åsikter om de vill få möjlighet att träffa ungen :)

Men, eftersom du frågade:
- Sixten (det körde vi på)
- Sigge
- Bruno
- Folke (tänk bara på de givna presenterna: barnböckerna om Folke, tex "Folke är morrig")
- Otto (körde Syrran på, bra val, lätt för barnet att säga själv sedan - betydligt svårare med Sixten, toppenlitteraturtips även där - Otto är en noshörning)
- Eller kanske finskinspirerade Leevi?

Mitt nya favvonamn om det skulle bli ett syskon någon gång om hundra år är Assar. Gillar det verkligen! Tyvärr kommer det aldrig kunna användas, eftersom folk då på allvar skulle tro att vi namnger barnen efter skidlegender. (Och vad skulle det innebära för en eventuell trea; Toini, Gunde, Torgny?)

Karin sa...

Haha, vi är i ungefär samma situation med en bebis som kanske (hoppas hoppas) kommer ut nu den 15:e jan. Och vi har faktiskt samma kriterier på namnen. Därmed är det ju inte säkert att vi har samma smak som er, men här kommer några tips:

Lo
Loke
Love
Tuve
Eije
Elliott

PS. Tack för en väldans rolig blogg. Hittade den igår faktiskt. Och stort Lycka till! :)

Carin sa...

Min morbor dog idag, han hette Einar, det är ett fint namn. Därför måste jag föreslå det, fast jag blir lite för personlig här nu. Och hans bror hette Gunnar, det är också fint.

(ordverifiering: amateda, mkt fint fast mest på tjej)

Anonym sa...

Valdemar it is. Valle kan ju låta oerhört fint på småländska också, tänk på det.

Anonym sa...

Bo är ju mitt favoritnamn. Men det heter morfar. Otto är näst finast. Men det går kanske inte heller (jag vet iaf en som skulle bli sjukligt mallig).

Hohoo, jag håller med Eva - Valle är fint.
/Linda

Anonym sa...

Mellanbarnet: Haha! Jag har bekanta som har döpt sina barn till just Sixten och Assar! De får höra den där skidkopplingen dagligen och börjar bli rätt trötta på det.

Ett annat gubbnamn: Axel

(min ordverifiering: comfogis. låter mer som en leksak och rekommenderas således inte)

Josefin sa...

bruno
svante
stig
olle

för inspiration:

http://www.alltforforaldrar.se/snack2/forumdisplay.php?f=170