21 februari 2011

SKÖTBORD, SKÖTBORD PÅ BADKARET DÄR

Stressat preggo undrar: Vad tycker vi om sådana där skötbord som man sätter fast på badkaret? Funkar sådana? Eller är det kanske bättre att borra läskiga hål i badrumskakelväggen och hänga upp ett väggmonterat? Har insett att vi ska ha en ny bebis ganska snart* och plötsligt börjat snöa in på Praktiska Saker Som Måste Fixas**. Mkt, mkt tidskrävande fas.

*Nej, det är kanske inte "ganska snart" egentligen, men jag är på mitt mest stressade humör, okej?
** Och ja, jag vet att man kanske inte "behöver" fixa skötbord innan. Eller ens behöver ett skötbord. Men jag är på mitt mest stressade humör, okej? JAG MÅSTE HA ETT! Och det finns ingen golvyta kvar i badrummet. PANIKEN! PANIKEN!

17 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Mina svärföräldrar packade upp skötbordet de hade när min sambo var bebis att använda för oss när vi var där. Det funkade jättebra tycker jag. Men, nutida skötbord kan jag inte svara till 100 procent på.

Anna sa...

Vi hade samma problem som ni och väntade läääänge med att bestämma oss. Det sattes upp när jag gått två veckor över tiden. Tre timmar senare gick vattnet. Hon tyckte tydligen att det var värt att vänta på. Det blev ett vägghängt över toaletten och det funkar bra.

Anonym sa...

Vi hade ett som vi var mycket nöjda med, köpt på Babyland tror jag.. Det var en lite avancerad variant som man ändå kunde fälla upp mot väggen och slapp ställa bredvid badkaret när man själv skulle duscha.

Det var en variant av detta, dock inte exakt samma:
http://www.tvattbjorne.com/s.htm

Sara sa...

Vi har ett sånt - funkar hur bra som helst! Jag är glad att vi inte började borra i kaklet, för det här har verkligen varit smidigt. Lätt att flytta på när man ska städa eller bada också.

Vi köpte ett på blocket för en hunka, sen piffade vi till det med fin prickig skötbädd från polka dot design!

Frida sa...

Vi har också ett sånt, funkar finfint. Numer används det mest för att vika tvätt på, det funkar bra så med.

Nusse sa...

Orolig undrar från en soon-to-be ettbarnsmor: måste man ha skötbord på toa? vi bor i en mkt liten lägenhet... min plan är typ garderoben, eller skrivbordet eller så.

Sara sa...

Vi körde skötbädd på tvättmaskinen, det var hur bra som helst tyckte vi. Det kräver ju dock en tvättmaskin, och en inte toppmatad sådan.

K sa...

vi har köpt ett sånt här http://www.babyproffsen.se/img/produkter/babycare_badkarsskoetbord-414.jpg
på babyproffsen. kostar runt 1000 men vad jag hört ska det vara bra och praktiskt med tanke på att det inte är speciellt tungt att lyfta bort från badkaret. dessutom finns det en låda till och utrymme är väl något som prioriteras :D

Akan-Kakan sa...

Vi hade ett sånt. Funkade mycket bra.

Mari sa...

Vägghängt is the skit! Mest för estetiken dock; på badkaret funkar nog lika bra rent praktiskt. Såvida man inte glömmer ta undan sånt som inte får bli blött innan man duschar.

Fredrik sa...

Vi lärde oss med barn #3 att skötbord är sjukt överskattat. Faktiskt helt onödigt. Så nu vet du det redan till barn #2. Fina fisken.

Filippa sa...

Vi har ett badkarsskötbord, ett sådant som "K" länkade till, från babyproffsen. är mycket glad över att vi valde att ha ett skötbord på toaletten, med närhet till rinnande vatten. De första månaderna med lillfisen var nämligen en enda bajsfest.

Väldigt smidigt att lyfta av. Min sambo lägger på duschdraperiet ovanpå skötbordet när han duschar, funkar tydligen det med.

(Förövrigt heter han också Gustav och verkar ha många likheter med din karl. T.ex. nörderiet och nogrannheten vid städning (som inte sker så ofta).

Anonym sa...

låter väl som en smart idé att ha ett på badkaret, har dock ingen personlig erfarenhet av sådana. måste ni ha skötbordet i badrummet då, kan ju stå någon annanstans i lägenheten med en tillhörande blöjhink?

Lina sa...

Hade ett sånt som ställdes på badkarskanten och fälldes upp när vi duschade och badade. Funkade hur bra som helst. Vi var mycket nöjda.
Mitt tips är att försöka få tag på det på blocket. Av någon anledning är de snuskigt dyra vid nyköp.
Vi gav 400 för vårt istället för 1500 i butik.
Lycka till!

Åsa sa...

Jag har också bara goda erfarenheter av ett uppvikbart skötbord, har bara använt det i tre månader men det är smidigt, känns tryggt och säkert oc dessutom väldigt skönt att ha så nära till rinnande vatten. Köpte mitt begagnat på blocket, 500 spänn. Värt!

Anonym sa...

Skötbord på badkaret är jättesmidigt! Tycker det verkar mycket läskigare att borra i väggen, hur vet man att det håller liksom?

Anonym sa...

Du behöver inget. Använd skötväskan på golvet istället. Slipper dessutom oron att bäbisen ska ramla ner.