10 februari 2011

VECKA 29

Var hos barnmorskan idag, och från och med nu trappas besöken där upp från var fjärde vecka till varannan. Allt såg bra ut. Riverdancebarnet sparkade barnmorskan i handen. Och på den där hjärtljudmätargrejen. TJONG, sa det. Tyckte jag var lite roligt. Och magen växte enligt kurvan, och hjärtljuden lät fina, och blodsockret (mitt) var bra och blodtrycket (också mitt) var lagom lågt, och jag blev strängeligen tillsagd att inte lyfta så mycket som en sko när vi flyttar i helgen. Vi får se hur det går med det.

Konstigaste grejen bara - det där sticket de gör i fingret på en för att mäta blodsockret? Det är ju bara ett litet fånigt stick. Känns ju knappt. Varför blir fingerspetsen så sabla öm av det? Har varit handikappad hela dagen, varje gång långfingret nuddat tangentbordet så bara AJE, DET GÖR ONT!! Minns det från efter förlossningen med Rufus också, att det nästan ondaste efteråt (eller okej, nu ljög jag som en häst travar, men en av sakerna som gjorde sjukt ont efteråt) var på stället där nålen i handen hade suttit. Så himla löjligt. Jag föraktar mina händers smärttröskel.

7 kommentarer:

Fredrik sa...

Det är faktiskt långt mycket enklare än du tror. Det finns ingen ytlig del på kroppen där du har så mycket känslonerver som just på fingertopparna, därav den långvariga ömheten.

Ida sa...

Ett litet tips, nästa gång du ska kolla blodsockret, be henne sticka i örsnibben. Kan låta jätteknas men jag lovar att det känns inte över huvud taget, varken vid sticket eller efteråt! :)

Nina [ljuvligt] sa...

Jag håller helt och fullt med dig!

Jag tyckte att kanylen de satte i handen vid förlossningen var nåt av det som gjorde mest ont efteråt. Jag var tvungen att ha den längre eftersom jag fick blodtransfusion genom den också. När de tog bort den gick en djup suck av lättnad genom hela kroppen.

Förresten så är det rätt roligt att bara peka och allmänt bossa vid en flytt när man är höggravid. Funkade toppenbra för mig :D

Sara sa...

Var fjärde vecka? Har du gått så ofta under hela den här andra graviditeten? Jag var på inskrivning i månadsskiftet okt/nov och ska på mitt andra besök nu på måndag. Tycker visserligen att det är skönt att inte springa där så ofta men det här känns lite väääl sällan, tycker jag.

Definitivt preggo sa...

Nej, det är nog sant S. Det var skiiitlänge mellan de första besöken, har nog bara varit var fjärde vecka ett tag nu.

Lina J sa...

Det är så roligt att följa din blogg. Jag är också beräknad till 3 maj och jag var också hos barnmorskan igår. :)
Visst är det konstigt med det där sticket.. Jag glömmer inför varje gång att sticket ju faktiskt inte gör ont, så jag sitter där och spänner mig.

Lina Johansson sa...

haha ja det där lilla sticket kan kännas hur mycket som helst fastän det inte gör ont alls.

Hoppas allt går bra med din graviditet :)