12 augusti 2008

INFÖR ULTRALJUDET

På torsdag förmiddag ska vi äntligen få se Turtle på tv.
Jag är mycket uppspelt och mycket nervös.
Det är så mycket som kan hända på ett ultraljud, känner jag.
Ett axplock:

1. Man kan råka skrika när doktorn häller den kletiga gelén på magen, för att den är kall. Pinsamt!
2. Man kan kissa på sig för att man helst ska vara kissnödig under proceduren så att bebisen syns bättre. Ännu mer pinsamt!
3. Man kan bli avslöjad som fejk, och det kan visa sig att man inte alls är gravid, bara lite tjock. Mest pinsamt!

Och då har vi inte ens kommit in på de riktigt tunga grejerna, som att det kan vara något allvarligt fel på gång i magen, för det vågar jag inte tänka på.

Som uppladdning inför ultraljudet har jag fått ta del av en sann ultraljudshistoria från en kompis. Den var ungefär så här:

Doktorn: - Titta, där är ditt foster!
Mamman: - Jaha, det ser ut som en grå klump. Hoppas det blir en bebis.
Doktorn: - Och... titta där! Ser du vad det är?
Mamman: - Eh, nej? Bebisen bakifrån?
Doktorn: - Nej, det är en till. Ni ska få tvillingar.
Mamman och pappan hysteriskt: -HA HA HA!
Doktorn: - Jo, det var ju kul. Men ligg still nu, i sådana här lägen är det lätt hänt att man glömmer att titta efter ett tredje foster. Det ska vi göra nu.

Ligger psyket långt ifrån ultraljudsavdelningen?
Hoppas inte.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ultraljudet ligger granne med mottagningen för våldtagna kvinnor. Dom kan nog det där med psykologi, gissar jag. Lugn å fin...

Anonym sa...

Jag tyckte mest det var såhär:
- Och där är en hand...
- Va, vardå nåns...
-...och ett öra
- Eh?
- Och där, där är ryggraden.
- Hehe, ja titta (jag har ju för i h-e inte ens fattat vad som är barn och vad som är kissblåsa) ryggraden ja, vad fin, hehe.

Anonym sa...

jag tycker förresten att du ska strunta i att dricka massa före. för jag fick verkligen ösa i mig litervis med kallvatten under själva ultraljudet, samtidigt som jag skulle upp och hoppa och dansa. detta för att få ungen att vända på sig. jag blev så kissnödig att tinningarna buktade utåt. sedan kissade jag TVÅ gånger på väg ut från sjukhuset och en gång på en restaurang ca 200 meter därifrån. det är liksom lika bra att man tar en sväng in på sjukan igen och ber dem sätta in en kateter.

Unknown sa...

Hmm, turtle på ultraljud. Kommer det avslöjas vilken färg det är på ögonbindeln?

Anonym sa...

kul, kul, kul att ni väntar barn! lyckokramar från oss båda!

Anonym sa...

Jag har kollat in ögonbindeln David. Den är svart/vit. Så än får vi ha tålamod innan det visar sig vilken Turtle det är. Inte såg jag några vapen heller. Besviken